TURTIPS FRA ELSE

Else tar oss med på topptur i Skei

Det er lørdag og Else og noen venner setter snuten mot den vakre toppen Skei i Jølster. De befinner seg i Sogn og Fjordane, en av de vakreste stedene som finnes. Denne turen byr på en fantastisk utsikt, og passer for alle aldre og aktivitetsnivåer siden den ikke er så lang eller brattDet obligatoriske med tur er å ta med seg sitteunderlag og noe godt å spise og drikke. Denne toppen skal nytes! Skei er absolutt en helårstopp. Hvis du drar opp når snøen dekker fjellene, kan du bruke alt fra truger, fjellski og randoneski, men mot våren er turen åpenbart en nydelig tur til fots.

Hvordan kommer man seg dit?

Else og hennes venner kjørte bil fra Oslo via Hemsedalfjellet, hvor en liten fergetur må til. Her kan du nyte varme gode sveler mens du gjør deg klar for en dag i fjellet! Bilturen går så videre til Sogndalmot Førde via Fjærland. Ønsker du et ekstra stopp på turen er Fjærland et utrolig vakkert sted og et fint utgangspunkt for mange turerHar du litt ekstra tid må du ta turen innom bremuseet. Her kan man også få guidet bretur hvis man ønsker! Veien fortsetter forbi Fjærland, inn i tunellen og ut til Skei i Jølster. Nå er du kommet til noe av det vakreste Norge har å by på, bare spør kunstneren Nicolai Astrup, han har nemlig malt et motiv herfra

Når du har ankommet Skei i Jølster, er det ikke lenge til du skal svinge av til venstre inn i Dvergdalen. I det du kjører over broen, vil du få en nydelig utsiktFor den observante vil du da oppdage at den utsikten du nå

ser på er den utsikten Nicolai Astrup har malt. Du er midt i et maleri!  Følg veien inn mot Dvergsdaldalen, ta til høyre etter broen og kjør videre oppover. Her har de vært så joviale at de har satt opp skilter for "toppturparkering". Dette er nemlig et fint utgangspunkt for flere turer. På vinterstid må man stoppi krysset, men om sommeren kommer man seg ca 100m lengre inn. Her er det en liten parkeringsplass på venstre side + et kart!

Her tar man til venstre rett med en gang. Veien er litt bratt helt i starten, men fortvil ikke, den er ikke bratt så lenge. Følg veien ca halvannen/to kilometer før du svinger inn på stien til venstre. På vintertid er det masse spor i snøen så det er lett å se hvor du tar venstreNå skal du bare følge stien skrått oppover. Det er ørlittegrann trær helt ved veien man går på, men nå begynner det å bli tynt og du kan se toppen. Hele turen er ca 3.2 kilometer lang èn vei, så du begynner å nærme deg toppen når du følger denne stien.  HUSK! Snu deg litt tilbake for å se på utsikten som sakte, men sikkert titter fremDet er lett å glemme når man er fokusert på toppenDet er en stor rund stein rett før toppen, her kan du også sette deg ned for å nyte kaffen du har med, eller kanskje en Solo. Finn ly, slå deg ned, og NYT! Ingen ting er bedre enn vakker utsikt.

Turen hjem går samme vei ned. Husk å stoppe innom Skei sentrum for å handle hva-som-helst. Man må alltid støtte lokalsamfunnet når man er på reise.

 GOD TUR, og nyt nydelige Skei i Jølster.